Meneer,

Ik schrijf u aan omdat ik u de kans wil bieden een scheve situatie recht te trekken. 

Misschien val ik best eerst met de deur in huis, om mij daarna verder te verklaren. 

Bent u bereid om de ‘Flanders’ fiets en het toebehoren (het extra wielset) dat bij u is aangekocht, integraal terug te nemen?

Ik ben mij bewust van het tijdsverloop tussen de datum van aanschaf en vandaag, maar ik kan u verzekeren dat alles nog in dezelfde staat verkeert als bij aanschaf. 

Die fiets is nog maar één keer van de kast geweest en dat was om hem mee te nemen naar het Bikefitting centrum van de KU Leuven. 

Dat het tijdsverloop tussen de datum van aanschaf en vandaag zo groot is, heeft langs de ene kant met het wachten op die Bikefitting te maken. 

Langs de andere kant met een blessure die fietsen onmogelijk maakte en heeft het daarnaast ook met de mentale moeilijkheden waar ik mee kamp te maken. 

Dat is ook de reden waarom er met die fiets nog niet gereden is en eerst die Bikefitting is afgewacht. 

Het is namelijk voor mij ontiegelijk moeilijk om voor mezelf op te komen. 

Maar ik denk dat u dat wel weet. 

Het is u namelijk heel duidelijk verteld bij ons eerste contact. 

Dat er nu weken, ja zelfs maanden zijn over gegaan vooraleer er tot dit schrijven kon worden gekomen, neemt daarom de volgende zaken niet weg:

Er is u bij ons eerste contact verteld dat we een aanschaf van een nieuwe fiets overwogen, dat we niet het grootste budget ter onzer beschikking hadden en dat we er daarom zeker van wouden zijn om deze keer een juiste fiets aan te schaffen. i.e. de juiste maat etc.

U hebt daar nogal smalijk over gedaan en zelfs zonder uitleg een andere kadermaat besteld dan eerst gezegd omdat die andere niet meer ter beschikking was. 

Mijn grote bezorgdheid daaromtrent hebt u op dat moment nogal lacherig weggewuifd. 

Toch is er vertrouwen in u gesteld als fietsenmaker. Als mens ook. 

U hebt mij toen ook verteld dat er door Covid-19 een wachttijd van een jaar of zelfs meer dan een jaar in acht te nemen was vooraleer die fiets ter beschikking zou zijn. 

Naar aanleiding van die door u meegedeelde informatie werd er in overleg met u toch nog besloten om een grondige revisie en vervanging van enkele onderdelen uit te voeren op mijn oude fiets. 

Maar amper een maand later liet u mij weten dat die nieuwe fiets reeds toegekomen was. 

Op zich zou u kunnen zeggen dat daarover toch enkel blijdschap zou kunnen bestaan. 

Maar de grote hap uit mijn budget voor de herstelling van die oude fiets -we spreken hier toch over meer dan €500- heeft mij meer dan zwaar doen slikken op dat moment. Of net niet eigenlijk, want zo hard heb ik daardoor de broeksriem moeten aanspannen

Dat die nieuwe fiets ipv een jaar reeds op acht, of misschien zelfs zes maanden ter beschikking kon zijn, dat was overbrugbaar. Daar hield ik rekening mee. Maar een maand later al!

Hoe dan ook, ik zou die kosten aan die oude fiets nooit laten uitvoeren hebben als ik dat had geweten. En dat heb ik u ook expliciet gezegd. 

Maar u verzekerde mij meermaals dat alle leveranciers zo ver achter stonden met hun leveringen dat een jaar wel het minste was dat ik in rekenschap moest nemen. 

Ik zal dit hier nu verder in het midden laten.

Ik heb niet alle informatie ter mijner beschikking om dit verder in te kunnen schatten of te beoordelen. 

Feit is dat die nieuwe fiets reeds na één maand ipv twaalf maanden ter beschikking was en dat ik die kosten aan die oude fiets nooit zou gemaakt hebben als ik dat op voorhand zou geweten hebben. En dat dat héél duidelijk tegen u gezegd is. 

Over die nieuwe fiets nu. 

Die Bikefitting, uitgevoerd onder professionele begeleiding in de Bakala Academie van de KU Leuven, heeft uitgewezen, in tegenstelling van wat u zei zonder mij op te meten, dat die fiets eigenlijk niet echt volledig op mijn lichaamsbouw en ideale positie op de fiets af te stemmen is. 

Enkel, en dat dan ook maar weer eens met nog eens extra kosten maken, is een ‘bij benadering’ afstelling haalbaar. 

Op zich zou ik daar nog mee kunnen leven hebben ware het niet dat daar dan ook nog eens gebleken is dat de montage veel te wensen over liet -om maar enkele voorbeelden te geven waren de montage-vijzen voor de derailleur omgewisseld, is de draad op de achternaaf daardoor geforceerd geweest (dus ook in de achtervork zelf), vielen de tandwielen van het achterwiel ‘gewoon’ uiteen omdat ze niet vast stonden..- 

U begrijpt wel dat hierdoor niet alleen mijn vertrouwen in u zwaar geschonden is, maar ook in die fiets zelf.

Hoe kan ik er nu trouwens nog vanop aan dat er nóg geen andere verborgen defecten of slechte montage aanwezig is, waardoor mijn veiligheid zelfs in het gedrang kan komen?

Ik denk niet dat dit de bedoeling kan zijn of zelfs mag zijn. 

Dit is niet alleen geen reclame voor het fietsenmerk ‘Flanders’ maar al mijn vertrouwen in u is weg. 

Daarom dat ik u met dit schrijven vriendelijk doch ook uitdrukkelijk wil vragen om deze aankoop integraal terug te nemen en mij het aankoopbedrag integraal terug te storten. 

Met vriendelijke groet

Je kan misschien ook genieten van:

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *